Άρθρο του J. M. Caiella από το “Naval History Magazine”, V.35, Number 3, June 2021.
Ελεύθερη απόδοση στα ελληνικά, Αναστάσης Παπαδάκης, Μέλος του ΕΛ.Ι.Ν.ΙΣ
Το αντιτορπιλικό, τύπου Fletcher, USS William D. Porter (DD-579) απέκτησε από τον πρώτο επιχειρησιακό του πλου το παρατσούκλι “hard-luck” (δηλαδή άτυχος). Μολονότι σίγουρα δεν μπορεί να χαρακτηριστεί ως τυχερό πλοίο -βυθίστηκε από επίθεση kamikaze το 1945- μεγάλο τμήμα της υποτιθέμενης κακής τύχης δεν είναι βάσιμο.
Η φήμη του παγιώθηκε το ηλιόλουστο απόγευμα της 14ης Νοεμβρίου 1943. Ήταν ένα από τα συνοδά πλοία του θωρηκτού USS Iowa (BB-61) – τα αλλά ήταν τα USS Cogswell (DD-651) και Young (DD-580)- που μετέφερε τον πρόεδρο F. D. Roosevelt στο πρώτο τμήμα του ταξιδιού του για το συνέδριο της Τεχεράνης, οπού θα συναντούσε τους W. S. Churchill και J. Stalin. Ενώ το USS Iowa έκανε ασκήσεις αντιαεροπορικής άμυνας τα αντιτορπιλικά που το συνόδευαν έκαναν εικονικές επιθέσεις με τορπίλες με στόχο το θωρηκτό. Καθώς ο πρόεδρος και η αποστολή που τον συνόδευε ήταν στην αριστερή πλευρά του πλοίου και παρακολουθούσαν μετεωρολογικά μπαλόνια να σκάνε έπειτα από επιτυχή πλήγματα από τα αντιαεροπορικά πυροβόλα των 40χλ., ήχησε από τα μεγάφωνα του πλοίου το παράγγελμα της λήψης θέσεων μάχης καθώς τορπίλη εθεάθη στην δεξιά πλευρά. Κατόπιν εντολών του προέδρου μετακινήθηκε το αναπηρικό του κάθισμα (έπασχε από πολιομυελίτιδα) στη δεξιά πλευρά ώστε να δει και ο ίδιος την τορπίλη.
Το ημερολόγιο πλοίου του USS Porter αναφέρει για εκείνη τη μέρα: «14:36 τορπίλη εβλήθη κατά λάθος από τον #2 εκτοξευτήρα κατά τη διάρκεια ασκήσεων. Έρευνα βρίσκεται σε εξέλιξη… 15:03 το USS Iowa ξεκίνησε εκ νέου τις ασκήσεις του». Το USS Iowa αναφέρει ότι έλαβε ενημέρωση στις 14:38 και έστριψε τέρμα αριστερά ενώ έπλεε με ταχύτητα 28 κόμβων. Δύο λεπτά αργότερα οι παρατηρητές του πλοίου ανάφεραν πως «αισθάνθηκαν ένα ελαφρύ τίναγμα λόγω κάποιας βόμβας βυθού ή κάποιας τορπίλης που εξερράγη σε κοντινή απόσταση». Λόγω της μεγάλης ταχύτητας του πλοίου τα απόνερα του έκαναν την τορπίλη να οπλίσει πρόωρα και να εκραγεί σε απόσταση μεταξύ 1000 και 100 γιαρδών (900μ. με 90μ.).
Το USS Porter είχε αποπειραθεί αρχικά να ειδοποιήσει το USS Iowa μέσω σημάτων από τους προβολείς του καθώς τα μέτρα ασφαλείας επέβαλαν σιγή ασύρματου. Στο πρώτο μήνυμα αναφέρει λανθασμένα πως η τορπίλη πλησιάζει από αριστερά. Στο επόμενο πάλι λανθασμένα αναφέρει «όπισθεν ολοταχώς». Τελικά σε ελεύθερη συχνότητα αναφέρει «Lion, Lion, Lion (το κωδικό όνομα του Iowa), στρίψε αριστερά. Το θωρηκτό δεν είχε πλέον χρόνο για να ανταποκριθεί. Όταν η τορπίλη είχε πια εκραγεί δεν υπήρχε πλέον αμφιβολία ότι δεν επρόκειτο για επίθεση από U-Boats (γερμανικά υποβρύχια). Το USS Porter αναγνώρισε πως εσφαλμένα έριξε την τορπίλη λόγω κάποιας απροσεξίας του πληρώματος παραβλέποντας κάποιο σύστημα ασφαλείας. Σε αυτό το σημείο η πραγματικότητα άρχισε να διαστρεβλώνεται και άρχισαν να εμφανίζονται άλλες εκδοχές, προϊόντα μυθοπλασίας.
Σε μια αναφορά καταγράφεται πως «όλα τα πυροβόλα του (του USS Iowa) ήταν στραμμένα προς το USS Porter». Ακόμα αναφέρεται πως η καριέρα του κυβερνήτη του USS Porter έχει τελειώσει και ότι το πλήρωμα του πλοίου τελεί όλο υπό κράτηση και το πλοίο έχει λάβει εντολές να πλεύσει για τις Βερμούδες για να διαλευκανθεί η υπόθεση από το Ναυτοδικείο. Αυτή θεωρείται και η πρώτη φορά που όλο το πλήρωμα ενός πλοίου του Πολεμικού Ναυτικού των ΗΠΑ(USN) τελεί στο σύνολό του υπό κράτηση.
Στο ημερολόγιο πλοίου του USS Iowa δεν υπάρχει κάποια αναφορά στο αν έστρεψε τα πυροβόλα του προς το αντιτορπιλικό. Ο κυβερνήτης του USS Porter Υπ/χος Wilfred A. Walter παρέμεινε στο πόστο του μέχρι τις 30 Μαΐου 1944. Αποστρατεύθηκε αργότερα με τον βαθμό του Υποναυάρχου. Η επίσημη ιστορία του Πολεμικού Ναυτικού των ΗΠΑ (USN) δεν αναφέρει καθόλου ότι το πλήρωμα του αντιτορπιλικού ήταν υπό κράτηση. Το αντιτορπιλικό ξεκίνησε στις 0900 της 15ης Νοεμβρίου μαζί με τα άλλα δυο πλοία συνοδείας για τις Βερμούδες αφού πρώτα έφθασαν τα άλλα τρία πλοίο που θα τα αντικαθιστούσαν.
Στις Βερμούδες έγινε έρευνα του συμβάντος και ο επικεφαλής τορπιλιστής Lawton C. Dawson στάλθηκε σε ναυτοδικείο, το οποίο του αφαίρεσε ένα βαθμό. Χωρίς να υπάρχουν πηγές που να το επιβεβαιώνουν, πολλοί αναφέρουν πως καταδικάστηκε σε 14 χρόνια χειρωνακτικής εργασίας αλλά ο πρόεδρος Roosevelt με προσωπική παρέμβαση ζήτησε να μην τιμωρηθεί ο Dawson για κάτι που ο ίδιος θεωρούσε ως ατύχημα.
Πολλές περαιτέρω αναφορές έχουν προστεθεί στην ιστορία. Έχουν υπάρξει ισχυρισμοί ότι πριν τον απόπλου του USS Porter στις 12 Νοεμβρίου η άγκυρα ακούμπησε πάνω στο USS Cogswell καταστρέφοντας ράγες, σχεδίες και την λέμβο του πλοίου. Κανένα από τα ημερολόγια πλοίου των USS Porter, Cogswell και Young δεν αναφέρει κάτι τέτοιο σε διάστημα των δυο εβδομάδων πριν τον απόπλου μιας και τα πλοία ναυλοχούσαν μαζί. Ακόμα μια άλλη φήμη διέρρευσε πως κατά την διάρκεια του ταξιδιού, πριν το ατύχημα με την τορπίλη, το USS Porter έριξε μια βόμβα βυθού με αποτέλεσμα το κομβόι να ξεκινήσει ελιγμούς για την αποφυγή επίθεσης από υποβρύχια. Ούτε αυτή η φήμη επιβεβαιώνεται από κανένα από τα ημερολόγια των τεσσάρων πολιών.
Λίγο πριν την λήξη της «απομόνωσης» του USS Porter, διαρκείας οκτώ μηνών, στις Αλεούτιες Νήσους τον Σεπτέμβριο του 1944, ένα μέλος το πληρώματος, κατά πάσα πιθανότητα σε κατάσταση μέθης, κατάφερε να ρίξει με τον κύριο οπλισμό του σκάφους ένα βλήμα των 5 ιντσών το οποίο και προσγειώθηκε στην αυλή της οικίας του διοικητή της τοπικής ναυτικής βάσης (σύμφωνα με κάποιους, κατά την διάρκεια δεξίωσης). Για τίποτα από αυτά δεν υπάρχουν μαρτυρίες που να τα στοιχειοθετούν
Πέρα από το περιστατικό με την τορπίλη και το USS Iowa, το μόνο άλλο συμβάν το οποίο συνηγορεί στην θεωρία πως το USS Porter ήταν ένα «άτυχο» πλοίο είναι η βύθιση του. Στις 10 Ιουνίου 1945, στις 0815 το πρωί, ενώ το πλοίο εκτελούσε καθήκοντα προκεχωρημένης φυλακίδας radar ανοικτά της Okinawa, δέχτηκε επίθεση από ιαπωνικό βομβαρδιστικό καθέτου εφορμήσεως. Παρά το ότι το αεροσκάφος εβλήθη από τα πυροβόλα του πλοίου, αυτό συνετρίβη στο νερό βυθιζόμενο κάτω από το αντιτορπιλικό, όπου και εξερράγη η βόμβα που αυτό έφερε. Το πλοίο κυριολεκτικά πετάχτηκε μέσα από το νερό πέφτοντας ξανά με δύναμη, οι ζημίες ήταν τόσο εκτενείς που πάρα τις υπεράνθρωπες προσπάθειες του πληρώματος επί τρεις ολόκληρες ώρες το πλοίο τελικά υπέκυψε. Το «άτυχο» πλοίο υπήρξε «τυχερό» στη βύθιση του, καθώς όλο το πλήρωμα του κατάφερε να εγκαταλείψει χωρίς καμία απώλεια.
Δείτε περισσότερα για το USS William porter στο ακόλουθο βίντεο: