Κατασκευή – κείμενο: Δημήτρης Μάρας
Η Κορβέτα « ΛΟΥΔΟΒΙΚΟΣ » κατασκευάστηκε στον Ναύσταθμο του Πόρου μεταξύ 1837-1838. Ο σχεδιασμός ναυπήγησης και η εποπτεία έγινε από τον Ναυπηγό Γεώργιο Τομπάζη. Καθελκύστηκε μετά από προσπάθειες 2 ημερών των τεχνιτών και των ναυτών, παρουσία του Βασιλέως Όθωνος.
Για πολλά χρόνια παροπλίστηκε ως ακατάλληλο λόγω μεγέθους. Το 1845 αποφασίστηκε να οπλιστεί και τοποθετήθηκαν 2 πυροβόλα των 22 λιβρών, 24 καρρονάδες των 32 λιβρών και 4 πυροβόλα των 20 χιλ.
Πλήρωμα: 182 ανδρες (11 αξιωματικοί 13 Υπαξιωματικοί και 158 Ναύτες)
Το 1846 λειτούργησε για πρώτη φορά «ΝΑΥΤΙΚΟΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΗΡΙΟΝ» με 5 Ναυτικούς Δόκιμους. Από το 1846 έως το 1854 και από το 1865 έως το 1871, χρησιμοποιήθηκε ως η πρώτη Σχολή Ναυτικών Δοκίμων (ΣΝΔ) της Ελλάδος.
Το 1862 εξοπλίστηκε με πυροβόλο των παλαιών Βρικιών «ΟΡΦΕΥΣ» και «ΠΕΡΣΕΥΣ» και παραχώρησε τον πιο συγχρονο οπλισμό του στο «ΑΜΑΛΙΑ».
Μέχρι το 1873 αναφέρεται σε πλήρη δραστηριότητα στην σύνθεση του Στόλου. Με την μεταπολίτευση το 1862
μετονομάστηκε σε «ΜΕΣΟΛΟΓΓΙΟΝ»
Το σχέδιο της γάστρας υπάρχει στο Ναυτικό Μουσείο της Ελλάδος. Είναι ένα από τα ελάχιστα σχέδια πλοίων της εποχής εκείνης που σώζονται.
Χαιρετώ.
Επιτρέψτε μου να δηλώσω πως το όνομα της ιστοσελίδας «ΝαυτικήΙστορία» (navalhistory) αλλά και η όπως αναγράφεται, εγγύηση της «επιστημονικής πληρότητας», που παρέχεται από το Ινστιτούτο Ναυτική Ιστορίας, με υποχρεώνουν σε αυτήν μου την παρέμβαση, προκειμένου να διασφαλισθεί η ορθή ενημέρωση των επισκεπτών σας.
Η παρέμβαση μου αφορά στα σφάλματα και παραλείψεις στο εικονιζόμενο μοντέλο.
α. Κυρίως θέλω να επισημάνω, πως δεν αποδίδεται σωστά η πρύμνη του πραγματικού σκάφους όπου σύμφωνα με το υπάρχον σχέδιο (στην διάθεση σας), η πρύμνη του ήταν στεγασμένη (έφερε κάσαρο), ενώ στο μοντέλο εμφανίζεται ανοιχτός χώρος καταστρώματος.
Στο σχέδιο της γάστρας, φαίνεται ευκρινώς πως η εξωτερική οροφή των παραθύρων των κοιτώνων βρίσκεται λίγο χαμηλότερα από την κουπαστή, το δε κάτω όριο αυτών, στο ύψος του αντίστοιχου κάτω ορίου της θυρίδας των πυροβόλων. Δηλαδή τα παράθυρα βρίσκονται (ορθώς) λίγο επάνω από το κατάστρωμα, κι επομένως πίσω από αυτά (πρός το σκάφος), μόνο στεγασμένος χώρος μπορεί να υπάρχει.
Στο μοντέλο τα παράθυρα (δλδ. οι κοιτώνες) εσφαλμένα βρίσκονται κάτω από το κατάστρωμα ενώ η διάταξη στοιχείων (δοιάκι-φωταγωγοί) στον ανοιχτό πλέον χώρο, κρίνεται ως μάλλον αυθαίρετη.
β. Επίσης και πάλι αντίθετα με το σχέδιο, οι θυρίδες των πυροβόλων δεν βρίσκονται στην ίδια διάταξη, οι ξαρτόριζες είναι λιγότερες, είναι μονές από αλυσίδα κι όχι όπως θα έπρεπε διπλές από έλασμα, τα ράφια των τρίοπων βρίσκονται στο ύψος του καταστρώματος κι όχι λίγο κάτω από την κουπαστή και βέβαια τρίοπα και ξάρτια λιγότερα.
Σε ότι αφορά την γάστρα του μοντέλου και τις παραπάνω διαφορές του από το σχέδιο, μπορεί κάποιος να τις διαπιστώσει και σε αντιπαραβολή, με το αντίστοιχο μοντέλο που εκτίθεται στο Ναυτικό Μουσείο Ελλάδος.
Τέλος, λόγω οικονομίας χώρου και απαιτούμενης χρήσης ναυτικής ορολογίας, άγνωστη στους αναγνώστες, δεν θα ήθελα να αναφερθώ και στις σοβαρές εκπτώσεις-σφάλματα και στον εξαρτισμό του σκάφους.
Ενδεικτικά επισημαίνω τα βασικά.
Οι ξαρτόριζες κι όπως φαίνεται στο σχέδιο, θα έπρεπε να ακολουθούν την κατεύθυνση των ξαρτιών (να είναι ευθυγραμμισμένες) καθόσον διαφορετικά σε πραγματικό σκάφος, δεν θα στήριζαν αποτελεσματικά τον ιστό.
Τα μαζεμένα σχοινιά σε δεμένη κουλούρα (μαζεμένα αγώμενα-σερβίτσια) στις αρμαδούρες των ξαρτιών, θα έπρεπε να βρίσκονται από την μέσα μεριά του σκάφους, καθόσον η χρήση αυτών γίνεται από το κατάστρωμα.
Ευχαριστώ πολύ
Με εκτίμηση